وي افزود: طي دو سال گذشته ده پيشهمايش برگزار شد و در بيشتر اين پيشهمايشهاي علمي، نمايشگاه و گارگاههايي نيز برپا شد. شهرهاي مشهد، قزوين، اردبيل، بيرجند، شهرکرد، ياسوج، تبريز، شيراز و گرگان از شهرهايي بودند که پذيراي اين پيشهمايش شدند.
نامور مطلق براي اين همايش چندين ضرورت نام برد و افزود: حفظ، نگهداري و ترويج ميراث فرهنگي کشور، ميراثي که بخش مهمي از ماهيت فرهنگي ما را شکل ميدهد از مهمترين ضرورتهاي برگزاري اين همايش است.
وي اظهار داشت: امروزه در کشورهايي که حتي تنوع و غناي هنري ما را ندارند، سرمايهگذاري بسياري درخصوص هنرهاي صناعي ميشود زيرا آنان متوجه دگرگونيهاي عميق آينده شدهاند.
نامورمطلق ادامه داد: نگاه به هنرهاي صناعي ديگر نگاهي موزهاي نيست و توجهات جدي به هنرها و هنرمندان اين عرصه ميشود اما متأسفانه در کشور ما هنرمندان پيشکسوت، اين بازماندگان هنر اصيل از نخستين امکانات و حقوق اجتماعي خود يعني بيمه و بازنشستگي محروماند.
وي تصريح کرد: بايد باور کنيم که هنرهاي صناعي در ساخت محيطي زيباتر، انسانيتر و طبيعيتر مؤثر هستند. باور کنيم که انسان عصر ما از همگرايي ملالآور و مستبدانه فرهنگي و هنري مدرنيته خسته شده است و در جستجوي راه تازهاي در فرهنگ و هنر است و بالاخره باور کنيم که با ميراثي گرانبهاتر از نفت يعني تجربيات هنري چندهزار ساله پدرانمان، ميتوانيم بخشي از نيازهاي خود و حتي آينده انسانها را پاسخ گوييم.
دبير کل همايش مذکور خواستار بازنگري در سازمان و سازمانهاي مرتبط با هنرهاي صناعي و صنايع دستي شد و گفـت: وضعيت کنوني تشکل هنرهاي صناعي ناکارآمد است و اين ناکارآمدي به گذشتهاي نسبتاً دور بازميگردد.114/
انتهای پیام/